tiistai 20. elokuuta 2019

Kouluunlähtijän retki Tanskaan

Heippa kaikki!

Vieläkö täällä joku käy? On niin pitkä aika kulunut viime postauksesta. Nyt vaan yksinkertaisesti työltä ei ole enää aikaa riittänyt tänne blogiin.

Kesä on kulunut jo elokuun loppupuolelle, mutta vaikka ei varsinaista kesälomaa vielä olekaan pidetty, on kuitenkin jotain muutakin ehditty tekemään kuin pelkästään olemaan töissä. Yksi lomapäivä vietettiin Kouvolan asuntomessuilla pojan ja nuoremman tyttären kanssa. Molemmat olivat innostuneita näkemään tämän päivän rakennustrendejä uutta kotia suunnitellessa. Toisen kesälomapäivämme vietimme Tanskassa. olimme luvanneet vanhemmalle lapsenlapsellemme, että viemme hänet Legolandiin koulun alkamisen kunniaksi.

Aikaisin perjantaiaamuna lähdimme ajamaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Tämä lentomatka oli ensimmäinen lapsenlapselle ja hänen äidilleen, joka myös lähti mukaan, ensimmäinen lentomatka kymmeneen vuoteen kovan lentopelon vuoksi. Nyt siitäkin päästiin ja kaikki sujui todella hyvin. Finnairin suora lento Helsingistä Tanskan Billundiin kesti vain puolisentoista tuntia. Perillä vuokrasimme auton ja näin pystyimme helposti siirtymään paikasta toiseen. Lapsen turvatyynyn sai vuokrata autovuokraamosta 25 euron hintaan. Laskimme vaihtoehtoja asuntoautomatkan ja lentomatkan välillä ja tulos oli, että lentomatka edestakaisin 120 euroa/aikuinen + vuokra-auto + asuminen tulivat paljon edullisemmaksi kuin lauttamaksut asuntoautolle Turusta Tukholmaan, polttoaineet ja Tanskan salmien ylitykset ja tähän vielä lisäksi tanskalaiset, kalliit leirintämaksut.

Olimme jo valmiiksi kotona hankkineet kahden päivän liput Legolandiin, sillä ne sai näin halvemmalla. Perjantaipäivä oli sään puolesta suotuisa vierailulle. Ei ollut liian kuuma eikä myöskään satanut. Kaupasta kävimme ostamassa hiukan evästä, että pärjäsimme Legolandin lounaaseen saakka, joka myös oli maksettu jo valmiiksi kotona netissä. Kiertelimme puistossa ihastellen legorakennustaitoja, kekseliäisyyttä ja kauneutta. Ihmisiä oli paljon olihan Keski-Euroopassa lomakausi parhaimmillaan. Huvipuistolaitteisiin jonot olivat aika pitkiä, mutta etenivät kuitenkin ihan mukavaan tahtiin. Tunnelma oli hyvin kansainvälinen ja kaikilla rento lomafiilis.

Kun nälkä yllätti, suuntasimme lounaalle. Siistissä, raikkaassa ruokasalissa oli tilaa reilusti, iloisilta nuorilta tanskalaisilta sai erinomaisen ystävällistä palvelua ja buffetin ruokalista oli laadittu erityisesti tietysti lapsia silmällä pitäen, unohtamatta vegaanivaihtoehtoja, joita löytyi myös paljon.

Syötyämme hyvin alkoi aikainen ylösnousu ja puistossa kiertely painaa niin silmäluomia kuin jalkojakin. Patistimme silti itsemme ylös ja jatkoimme matkaa. Lopulta oli kuitenkin todettava, että rajansa kaikella ja vaikka mitä kivaa olisi ollut vielä tiedossa, emme  vain enää kukaan jaksaneet kiinnostua mistään. Sitä paitsi, meillä oli lippu vielä seuraavallekin  päivälle.

Olimme varanneet Pejsegård nimisen hotellin runsaan 50 kilometrin päästä Legolandista keskeltä rauhallista tanskalaista maaseutua. Ajelimme sinne nauttien maisemista ja pistäydyimme vielä matkalla Aalborgissa (ent.Ålborg). Kaupungin nimi on kirjoitusasultaan vaihdettu vastaamaan paremmin nykyistä tietotekniikka-aikaa, mutta ääntämisasu on säilytetty. Tienviitoissa kuitenkin näkee vielä myös vanhaa muotoa. Tämä satama-, elokuva- ja yliopistokaupunki olikin mielenkiintoinen tunnelmaltaan ihan noin vain läpi ajettuna.

Hotelli maaseudun rauhassa osoittautui onnistuneeksi valinnaksi. Ehkä hiukan päivityksen tarpeessa oleva valtava rakennus kätki sisäänsä huoneita, jossa oli oma takapiha, uima-altaan, erinomaisen ravintolan ja useita eri juhlatiloja. Illallinen ravintolassa oli herkullinen ja sen jälkeen kerrattuamme vielä hiukan päivän tapahtumia oli hyvä painaa pää tyynyyn siistissä huoneessa ja vuoteessa.

Hotelliaamupala oli runsas ja sen turvin jaksoi pitkään. Pakkasimme taas itsemme autoon ja lähdimme uudelleen Legolandiin. Sääennuste oli povannutkin lauantaiksi sadetta ja tällä kertaa se myös piti paikkansa. Meillä oli tarkoitus tehdä vielä hiukan ostoksia ja käydä muutamassa laitteessa, mutta säänhaltija päätti toisin. Kun seisoimme jonossa seepra-autoihin, aukeni taivas ja kaatoi päällemme saavillisia vettä. Päätimme toteuttaa toisen suunnitelmamme. Teimme vain ostokset ja lähdimme ajamaan Grenåhon kohti Kattegat Centeriä. Se on iso akvaario aivan meren rannalla. Olemme olleet siellä, kuten Legolandissakin asuntoautomatkalla omien lastemme kanssa ja nyt oli sitten vuorossa jo seuraava sukupolvi. Tunneli, jossa hait uivat yläpuolella, akvaariot, joissa oli mitä erilaisempia meren eläviä, allas, jossa sai silitellä rauskuja ja kampeloita sekä ulkona oleva hyljelampi pikkukuutteineen ihastuttivat niin meitä aikuisia kuin erityisesti tulevaa koululaistakin. Niin, ehkä jopa enemmän kuin Legoland.

Lopulta palailimme takaisin hotellillemme, illastimme hotellimme ravintolassa ja nukahdimme tyytyväisinä kahden päivän kokemuksiimme. Aamulla olisi kotiinlähdön aika.

Tunnelmallisia elokuun iltoja teille, ystävät! Rakkaudella Maija

1. Ihana matka teillä takana! Tuo Legolandhan taitaa ollakin aika mahtava paikka. En ole siellä käynyt ja koko Tanskakin on näkemättä. Läpi olen ajanut matkalla Etelä-Eurooppaan.
    Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle <3

2. Kyllä Legoland on kiva paikka! Niin lapsille kuin aikuisillekin riittää koettavaa ja katsottavaa. Tanska on muuten mukava matkailumaa ja siellä on paljon nähtävää, mutta hinnat ovat vaan varsin korkeat. Olemme asuntoautolla kiertäneet siellä paljon, mutta nykyään kuljetaan halvempien lauttamaksujen takia enemmän Via Balticaa.
    Sinulle myös oikein mukavaa jatkoa viikolle ❤️

3. Upeita kuvia! Kyllä varmasti jäi mieleen tuollainen matka.
    Ihan mielettömän upeita nuo legorakennelmat.
    Kivaa viikon jatkoa!

4. Kyllä matka oli mieluinen. Mietin, miten kiva olisi olla noin taitava legoilla rakentaja. Olivat tosi upeita rakennelmia.
    Sinulle myös kivaa loppuviikkoa ❤️

5. Tanska on kyllä mukava maa lomailla ja Legoland aivan mahtava kaikkine rakennelmineen!
    Täältä meiltä Tanskaan pääsee näppärästi ja kun Suomesta lähdetään ruotsinlaivalle, lähdtään täältä tanskanlaivalle :)

Onnea koulutiensä aloittaneelle <3

6. Tanska on mukava ja pienikokoisuudessaan kodikas maa matkailla. Jännä kuulla tuosta teidän laivamatkasta. Kuinka kauan se kestää?
    Kiitos, välitän onnentoivotukset ❤️Niitä pieni ihminen tarvitsee koulutaipaleelleen!

7. Kolmas yritys kommentoida, kolmas kerta toden sanoo!
    Niin että meidän vunukoillekin, jotka ovat jo vitosella ja kutosella, Legoland oli vaikuttava. Niitä Lego-rakennelmia ihmeteltiin ja ihasteltiin, kun itsekin ovat kovia rakentelemaan - vaikka kännykän ihmeellinen maailma on kyllä paha kilpailija!
    Huvipuisto oli myös sangen viihdyttävä. Hyvä parivaljakko menemään laitteisiin keskenään - eihän maman pää ainakaan olisi niissä kestänytkään. Melko märkiä olivat erilaisten vesillä liikkumisten jälkeen, onneksi oli kuivatushuoneet!
    Sää oli silloin viileähkö ja oli kesäkuu, joten jonoja ei juurikaan ollut.
    Pienelle koululaiselle toivotan piiiiiiitkiä välitunteja ja vapaita piirustusaiheita! ��❤️

8. Kiva, usein se kolmas kerta sen toden sanoo❤️Legoland on kiva paikka kaiken ikäisille ja kokoisille. Onneksi meidän Muru ei halunnutkaan mihinkään huimiin laitteisiin, vaan sellaisiin vain mitkä sopivat mumminkin päälle. Oma nuorimmainen halusi vielä kuvan Tukkijoesta, joka oli jäänyt hänelle mukavana muistona mieleen. Niin,toivottavasti koulu muuttuu noiden asioiden suhteen inhimillisemmäksi, että pienikin koululainen siellä jaksaa 😂

9. Hienoja kuvia!
    Legolandissa ei olla koskaan käyty.
    Ehkä joskus sitten lastenlasten kanssa voisi käydä.😊

10. Kannattaa kyllä joskus mennä! Siinäkin jo riittää ihmettelemistä, miten yhdestä pienestä rakennuspalikasta on koko maailma hullaantunut 😀